Fizjoterapia ginekologiczna? Zadbaj o to już w ciąży!

fizjoterapia ginekologicznaFizjoterapia ginekologiczna – pojęcie mało znane. Jest to zbiór terapii dotyczących przede wszystkim kobiet, na różnych etapach ich życia. Ten „typ” pracy fizjoterapeutycznej często potrzebny jest kobietą w czasie wyjątkowych momentów w ich życiu jak: ciąża połóg. Praca fizjoterapeuty uro-ginekologicznego dotyczy również kobiet na każdym innym etapie ich życia, borykających się z różnymi dolegliwościami ginekologicznymi. Mało kto wie – w jak wielu przypadkach fizjoterapia może pomóc!

Ciąża

Rozstęp mięśni prostych brzucha?

Rozstęp mięśni prostych brzucha to rozejście mięśni w obrębię kresy białej(włóknistego pasma biegnącego od końca mostka do spojenia łonowego przez środek brzucha) – często mylone z przepukliną, która jest przerwaniem tkanki w obrębie kresy.  W czasie ciąży w wyniku działania różnych czynników, do których należy głównie powiększający się obwód brzucha, nieodpowiednia, zbyt obciążająca aktywność w ciąży, nieprawidłowe codzienne nawyki i wiele innych, może dojść do zwiotczenia i poszerzenia kresy białej, która nie zawsze samoistnie wróci po porodzie do wcześniejszej formy.

Kiedy można rozpoznać rozejście w ciąży?

Rozejście może być widoczne jeszcze w czasie ciąży, zwykle w drugiej połowie ciąży, gdy brzuszek jest już większy, lub od razu jeśli pacjentka miała rozejście we wcześniejszej ciąży. Brzuch układa się w charakterystyczny stożek w czasie aktywacji mięśni prostych, jednak nie zawsze ten objaw występuje.

Jak sprawdzić rozejście mięśni prostych w ciąży?

Aby to sprawdzić najlepiej udać się do fizjoterapeuty. W ciąży podstawowy test jest trudniejszy do wykonania niż po porodzie. W tym celu połóż się na plecach, ugnij kolana i delikatnie unosząc głowę, sprawdź czy nie ma przerwy miedzy mięśniami prostymi od spojenia łonowego do mostka. Rozejście w ciąży jest trudniej wyczuć niż po porodzie, kiedy powłoki brzucha są rozciągnięte. Dlatego zazwyczaj łatwiej zdiagnozować to u fizjoterapeuty uro-ginekologicznego. Pamiętaj aby testu nie wykonywać zbyt często, gdy w ciąży powinnyśmy ograniczyć do minimum napięcie brzucha.

Leczenie rozejścia w ciąży

Terapia w ciąży opiera się przede wszystkim na profilaktyce. Wyeliminuj do zera napinanie brzucha. Nie ćwicz standardowych ćwiczeń na brzuch, nie wstawaj na wprost, unikaj długotrwałej pozycji w klęku podpartym. Wstawanie przez bok jest bardzo ważne, aby przeciwdziałać powstanie większego rozejścia, lub jeśli chcemy go uniknąć. PAMIĘTAJ! Rozejście mięśni to normalny fizjologiczny proces, którego nie trzeba  się obawiać. Poprzez profilaktykę dążymy do tego aby kresa biała jak najmniej się rozciągnęła i nie doszło do przepukliny.

„Subiektywne objawy”

Z doświadczenia pracy z pacjentkami zauważyłam, że powstaniu rozejścia towarzyszy – dziwny kształt brzucha – układający się w charakterystyczny stożek, który uwidacznia się zwłaszcza podczas wstawania, napinania brzucha. Innymi objawami jest rozpierające ciągniecie na linii spojenie łonowe – wyrostek mieczykowaty (wzdłuż brzucha). Zatem już te objawy warto zgłosić do fizjoterapeuty i sprawdzić rozejście.

Wizyta u fizjoterapeuty

Warto skorzystać z fachowej pomocy. Pacjentki z rozejściem jeszcze w czasie ciąży uczę profilaktyki, ćwiczeń połogowych, aby wykorzystać ten czas do jak najszybszej re-aktywacji mięśni brzucha, zmniejszenia rozejścia i regeneracji po porodzie. Im mniejsze rozejście w ciąży tym szybsza regeneracja po porodzie.

Pamiętaj rozejście mięśni prostych to dolegliwość, którą można łatwo wyleczyć – jednak musisz pamiętać o profilaktyce i pilnie jej stosować! Im mniejsze rozejście do czasu porodu tym szybsza regeneracja w czasie połogu.

Taping

Kolorowe plastry o bardzo szerokim zastosowaniu używane przez fizjoterapeutów. Stosowane u sportowców, noworodków, amatorów, również u kobiet w okresie okołoporodowym.  Niezwykle przydatne w terapii rozejścia mięśni prostych w ciąży, bólach kręgosłupa, trudnościach w oddychaniu pod koniec ciąży, obrzękach stóp i wielu innych. Typów aplikacji jest kilka, najważniejszy jest sposób naklejenia taśmy, odpowiedni kierunek i naciągnięcie. Jeśli chodzi o aplikacje stosowane w rozejściu mięśni prostych –jest ich kilka. Najprostszą aplikacje uczę pacjentki, aby mogły wykonywać je same w domu według odpowiednich zaleceń. W większości przypadków konieczna jest konsultacja z fizjoterapeutą, gdyż technika i sposób naklejenia plastra jest bardzo ważny. Taśmy powinny być naklejone przez kilka dni, można się w nich swobodnie myć. Najlepiej wybrać taśmy sensitive. Skóra kobiety w ciąży może być szczególnie wrażliwa, więc jeśli poczujesz swędzenie, coś niepokojącego odklej taśmę delikatnie i sprawdź, czy nie wystąpiło podrażnienie. Jak ściągnąć tapy? Należy je mocno namoczyć i powoli odkleić, lub pokryć warstwą oliwki i delikatnie ściągnąć.

Masaż

To również świetny sposób relaksu, oraz terapii dla kobiet w ciąży. Masaż jest wykonywany około 30 minut i obejmuje zazwyczaj okolice pleców, która bywa bardzo obolała u ciężarnych. Masaż obejmuje delikatne techniki masażu klasycznego, powięziowego w znacznie delikatniejszym wykonaniu. Zabiegi mogą być wykonywane regularnie – dzięki temu możemy przynieść ulgę kobietom cierpiącym na ból kręgosłupa, ramion, lub profilaktycznie w celu podtrzymania dobrego samopoczucia.

Rehabilitacja

W czasie ciąży kobiety często miewają dolegliwości bólowe dolnego odcinka lędźwiowego – spowodowane napięciem mięśniowym, brakiem odpowiedniej ruchomości kręgosłupa, zablokowaniem stawów krzyżowo-biodrowych  (dających charakterystyczny objaw bólowy bocznie od odcinka lędźwiowego), rwą kulszową, napięciem więzadeł miednicy, mięśnia gruszkowatego itp. Masaż często może pomóc w tych dolegliwościach, jednak nie zawsze wystarcza. Sprawna praca fizjoterapeuty może przywrócić odpowiedni tonus mięśni poprawić ruchomość w stawach. Wszystkie techniki muszą być delikatne i przyjemne dla pacjentki. Wyobrażając sobie standardową terapię u tej samej pacjentki w sytuacji, kiedy już nie jest w ciąży, podzielmy leczenie na pół lub trzy części i zrealizujmy partie rutynowej terapii. Nie chodzi o to, aby leczenie było niekompletne, ale by bodziec był mniejszy, czas terapii krótszy, wszystko po to, aby nie pobudzić macicy do niekontrolowanej pracy, oraz nie wywołać negatywnych odczuć u kobiety. Często pacjenci przychodząc na leczenie po terapii czują pogorszenie stanu zdrowia – i jest to objaw normalny (chociaż nie występuje zawsze), jednak u ciężarnych nie chcemy wywołać takich reakcji.

Aktywność fizyczna

Aktywność w ciąży jest świetną formą spędzania wolnego czasu, zadbania o swoje zdrowie i przygotowanie do porodu. Ćwiczenia powinny zawierać kilka stałych elementów:

  • ćwiczenia mięśni dna miednicy: nauka prawidłowego napięcia, w pierwszych miesiącach wzmacnianie, w kolejnych koncentrujemy się bardziej na nauce świadomego rozluźniania,
  • ćwiczenia oddechowe – nauka oddechu w czasie kolejnych etapów porodu,
  • ćwiczenia typu cardio – poprawa wydolności – przygotowanie do wysiłku jaki niesie za sobą poród,
  • ćwiczenia wzmacniające takie grupy mięśniowe jak : mięśnie nóg, pośladki, mięśnie grzbietu, ramion,
  • relax: poprzez różne techniki wizualizacji kobieta uczy się odpoczywać rozluźniać ciało, co niezwykle jest przydatne w przerwach miedzy skurczami, kiedy ciężarna musi szybko się regenerować i nabierać sił,

*pod koniec zajęć praktycznych staram się włączać element teoretyczny, który trwa maksymalnie 5 minut. Dzięki temu zajęcia są ciekawsze ponadto za każdym razem możemy powtórzyć, lub poznać mały wycinek wiedzy, który bardzo jest potrzebny do pełnej sprawności w ciąży i po porodzie.

Może ktoś powiedzieć „kiedyś kobiety rodziły, nie miały tej wiedzy co teraz, udogodnień co teraz i żyły i było dobrze” …. Może tak może nie… do końca tego nie wiemy. Kiedyś również nie stosowano znieczuleń podczas operacji, jednak dziś nikt się na to nie zdecyduje tylko ze względu na to, że kiedyś tego nie robiono. Zatem życzę Ci świadomego macierzyństwa! Wyboru najlepszej drogi dla Ciebie!

Dotychczas kobiety ciężarne były grupą omijaną przez rehabilitantów, uważano iż zastosowanie terapii w tym stanie może być niebezpieczne. Nic bardziej błędnego. Bardzo ważne, aby wybierać specjalistę, który na co dzień pracuje z kobietami w ciąży. Terapeuta powinien cechować się szczególnie dobrym przygotowaniem merytorycznym w tej dziedzinie, delikatnością i indywidualnym podejściem do pacjentki. Te komponenty plus zebrane wcześniej doświadczenie zapewni kobiecie: komfort, bezpieczeństwo i pomoże w wielu dolegliwościach bólowych w czasie ciąży.

———————————
Roksana Kryk – fizjoterapeutka i studentka Akademii Osteopatii. Moją pasją jest praca z kobietami, szczególnie fizjoterapia kobiet w ciąży, po porodzie, uro-ginekologia i trening dna miednicy. Staram się stale poszerzać wiedzę poprzez kursy i szkolenia z zakresu mojego zawodu. Moim celem jest zarażanie ludzi pasją i optymizmem, oraz praca nad poprawą ich zdrowia. Jeśli masz pytanie napisz do mnie: krykroksana@gmail.com, http://roksanakryk.pl/

 

—> 6 powodów dla których nie powinnaś intensywnie ćwiczyć po porodzie /KLIK/

—> Dlaczego warto ćwiczyć mięśnie dna miednicy, mieć orgazm i nie popuszczać moczu? /KLIK/

—> 5 rzeczy, przez które nigdy nie wrócisz do formy po porodzie /KLIK/

—> 5 powodów dla których pokochasz pilates w czasie ciąży /KLIK/

—> JAK ćwiczyć i jak NIE ćwiczyć mięśnie dna miednicy /KLIK/

—> JAK ćwiczyć i jak NIE ćwiczyć mięśnie dna miednicy /KLIK/

Jeśli podoba Ci się wpis to zapraszamy na facebook /KLIK/ lub instagram /KLIK/

Author: admin

Share This Post On
  • Przydatne informacje dla zainteresowanych, ciekawie przedstawione, przejrzyście podane. 🙂

  • Ja w ciąży miałam ograniczone możliwości, bo na początku musiałam plackiem leżeć 🙂

  • Ważne informacje nie tylko dla pań, ale także dla ich partnerów. 😉

  • to prawda, czasami mężczyźni nie zdają sobie sprawy z przypadłości z jakimi muszą zmagać sie ich partnerki

  • no widzisz. Każda sytuacja jest inna.

  • To zasługa autorki 🙂

A TE WPISY JUŻ CZYTALIŚCIE?close