Niepokojące symptomy w mowie dziecka, czyli kiedy do logopedy?

 

kiedy do logopedy, malinowa planeta

Narodziny dziecka to wyjątkowy moment dla całej rodziny. Długo wyczekiwany, wymarzony. Każdy rodzic pragnie aby jego dziecko urodziło się zdrowe i rozwijało prawidłowo, a z czasem nauczyło się mówić. Niestety nie zawsze się tak dzieje.

Czekamy na pierwszy krok, pierwsze słowa… Czasami rodzice zauważają różne trudności od momentu narodzin, a czasami dopiero w wieku kiedy powinny pojawić się pierwsze słowa czy zdania. Martwić się i udać się do specjalisty, czy może czekać „aż samo nadrobi”? Sprawdź kiedy udać się do logopedy, aby uzyskać pomoc.

Noworodek i niemowlę: kiedy warto udać się na konsultację do logopedy?

Odpowiedz sobie na pytania:

  • Czy masz problemy z przystawieniem noworodka do piersi?
  • Czy Twoje dziecko się najada?
  • Czy odruch ssania jest odpowiednio silny?
  • Czy odpowiednio reaguje na dźwięki?
  • Czy odpowiednio reaguje na dotyk?
  • Czy głuży? Czy gaworzy?

Na te i inne pytania pomoże odpowiedzieć neurologopeda lub logopeda wczesnej interwencji.

Co logopeda bada u takich dzieci?

  • budowę anatomiczną aparatu artykulacyjnego, a w szczególności wędzidełko podjęzykowe,
  • sposób pobierania pokarmu oraz koordynację ssania, połykania i oddychania,
  • sposób oddychania,
  • reakcję na bodźce słuchowe i wzrokowe,
  • rozwój funkcji przedjęzykowych – głużenie i gaworzenie, kontakt wzrokowy, intencję komunikacyjną.

1-2 rok życia: czy odpowiadasz „tak”, na wszystkie pytania?

  • Czy Twoje dziecko przed ukończeniem 1 r. ż. wskazuje palcem/ręką na obiekty, które go interesują?
  • Czy po ukończeniu 1 r. ż., zaczyna wypowiadać swoje pierwsze słowa?
  • Czy inicjuje interakcję z Tobą i z otoczeniem?
  • Czy jest zainteresowane otaczającym go światem?
  • Czy rozumie proste, powtarzane codziennie polecenia?
  • Czy okazuje różnorodne emocje? (strach, złość, radość)
  • Czy w 2 r. ż. zaczyna łączyć pojedyncze wyrazy w proste zdania (np. auto bach, mama papa)?

Jeżeli Twoje dziecko wykazuje znaczne opóźnienie w którymś z podanych obszarów, to dobry moment, aby odwiedzić logopedę.

Co bada logopeda w tym wieku?

  • budowę anatomiczną aparatu artykulacyjnego,
  • sposób pobierania gryzienia, żucia i połykania,
  • sposób oddychania,
  • rozumienie i nadawanie mowy adekwatne do wieku,
  • intencję komunikacyjną,
  • ogólny poziom rozwoju dziecka (funkcje wzrokowe, słuchowe, pamięć, zabawę własną).

3 rok życia: to ważny moment żeby wyłapać problemy u logopedy

To przełomowy moment w życiu większości dzieci, bo właśnie w tym wieku stają się one najczęściej przedszkolakami. Trudności komunikacyjne u dzieci w tym wieku mogą mieć wpływ na ich funkcjonowanie w grupie przedszkolnej dlatego nie wahaj się zgłosić do logopedy jeżeli w tym wieku Twoje dziecko:

  • komunikuje się tylko kilkoma, kilkunastoma wyrazami,
  • posługuje się w większości wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi (np. auto=bum bum),
  • podejrzewasz, że dziecko nie zawsze rozumie Twoje polecenia (3 latek to całkiem mądry mały człowiek, który powinien się swobodnie odnajdywać w sytuacjach życia codziennego),
  • jest rozumiany tylko przez osoby z najbliższego otoczenia,
  • mówi „po swojemu”.

4-6 rok życia: to przełomowy moment w rozwoju mowy u dziecka

To czas kiedy intensywnie rozwija się język dziecka. Pojawiają się nowe, coraz to trudniejsze głoski, poszerza się zasób słownictwa, zdania stają się coraz dłuższe i pojawia się umiejętność opowiadania. To niestety też czas, kiedy pojawiają się najczęściej wady wymowy, dlatego udaj się z dzieckiem do logopedy, kiedy zauważysz, że:

  • u 4 latka brakuje w mowie głosek S, Z, C lub DZ, głoski L bądź też dziecko zamienia jedne spółgłoski na inne (np. zamiast „koło” mówi „toło”),
  • u 5 latka brakuje w mowie głosek SZ, Ż, CZ lub DŻ,
  • u 6 latka brakuje głoski R,
  • widzisz, że podczas mówienia dziecko wsuwa język między zęby, rusza żuchwą na boki, podnosi znacząco jeden kącik ust,
  • mowa dziecka jest nieprzyjemna w brzmieniu „dla ucha”,
  • dziecko myli głoski w wyrazach, przekręca wyrazy.

Czytałaś już wpis o tym, dlaczego należy iść do logopedy z dzieckiem, które jeszcze nie mówi? /KLIK/

Mamo, tato pamiętaj, że powyżej przedstawione informacje mają charakter poglądowy, a każdy przypadek powinien być konsultowany indywidualnie w gabinecie. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do prawidłowego rozwoju językowego swojego dziecka, tak naprawdę każdy moment jest dobry, aby udać się z nim do logopedy. To specjalista, który dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu rozwieje Twoje wątpliwości bądź pokieruje do na dodatkowe badania i pomoże uporać się z trudnościami Twojej pociechy.

—————-
Sabina Baranowska, neurologopeda dziecięcy, absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Z pracą pedagogiczną związana jest od ponad 10 lat, a swoje doświadczenie zawodowe zdobywała zarówno w Polsce jak i zagranicą. Pracuje zarówno z dziećmi z normie rozwojowej jak i z różnymi dysfunkcjami. Organizuje szkolenia dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, uświadamiając im skąd biorą się wady wymowy. W pracy bliska jest jej idea podążania za dzieckiem oraz nauka komunikacji w spontanicznej zabawie opartej na pozytywnej relacji z drugim człowiekiem.

Jeśli podoba Ci się wpis, polub go lub skomentuj na fb klikając /TUTAJ/
Śledź nas na Instagramie, klikając /TUTAJ/

malinowa planeta, dziecko, rodzice, porady dla rodzicow, zabawy dla dzieci

Author: admin

Share This Post On
A TE WPISY JUŻ CZYTALIŚCIE?close